Utstillingsaktuell i Galleri EKG
|
Stort format: Geir Brohjems idé om vidsyn speiles i det nye storformatmaleriet han presenterer på utstillingen. To malerier danner tilsammen et vidstrakt landskap. Foto: May-Britt Bjørlo Henriksen |
Hamar-kunstneren Geir Brohjem flyttet for et drygt år siden tilbake til Hamar etter mange år utenbys. I dag lar han seg inspirere av Hedmarks-naturen, og maler landskapsbilder hvor vidsyn blir et stikkord. Han er nå utstillingsaktuell i en maleriutstilling sammen med Annette Narum og Mona Grønstad i Galleri EKG. |
May-Britt Bjørlo Henriksen 954 33 557 maybritt@galleriekg.no |
Vidsyn er ifølge ordboksdefinisjoner (ordbok.uib.no) evnen til å se en sak fra alle sider; med skjønnsom, tolerant innstilling. Mer enn noe annet er det vidsyn, og et bildestandpunkt, som slett ikke er uvanlig, men som på et vis allikevel overrasker i Hamar-kunstner Geir Brohjem sine malerier. Han sier selv at det er åpenheten og vidsynet i Hedmarks-landskapet han søker etter. |
Han har tidligere vist maleriene sine i flere gallerier på Hamar, inklusive Kunstbanken og tidligere Galleri Hervold. Han var i vinter med på å Galleri EKGs årlige kollektivutstilling av malerier, og fikk en god mottagelse. |
Dras mot Hedemarken |
Etter flere år i utlandet bodde Brohjem og familien en tid i Drammen, hvor både han og samboeren, Mona Skjønhaug, som også er utøvende kunstner, hadde eierinteresser og var tilknyttet Galleri Stag på Arena Vestfossen. |
Brohjem forteller at han i disse årene har utforsket mye med kunsten sin. En tid hadde han en fascinasjon for alkymi, og han har utforsket ikonografitradisjonen. Selv om Brohjem vel sier seg å være religiøs, så er han ikke katolikk, og sluttet etter en stund med å male ikoner. |
Motivkretsen har ifølge ham endret seg over tid. En tid var han fryktelig melankolsk, noe som resulterte i malerier med en tung koloritt. Abstraherte landskaper. I dag møter vi ham over en lysere palett, hvor han maler i en naturalistisk, figurativ tradisjon. |
– Man kan si at jeg startet med å male abstrakte landskap, noe som nå har endret seg. |
Han forteller at han i flere år, før han kom tilbake til hjemtraktene, beveget seg inn i Hedmarks-landskapet og malte det. |
– Da malte jeg Hedmarks-landskapet ut i fra fotografier. Nå kan jeg stå i atelieret i kjelleren og male Mjøsa og tilliggende landskap som jeg ser ut gjennom vinduet. Jeg kommer nok til å ta en dannelsesreise rundt Mjøsa for å bli kjent med området igjen. |
Hamar-kunstneren forteller at han er veldig glad i landskapet rundt Mjøsa. Familien bodde på Vestlandet i noen år, men selv om fjord og fjell er majestetiske, er det Hedmarken og det landskapet man finner her i Innlandet, med vide horisonter og mye himmel, han stadig vender tilbake til. Et landskap som innbyr til vidsyn. |
– Jeg har alltid vært inspirert av Munch, men da vi var i England, ble jeg også inspirert av BritPop. Jeg fikk sett andre motiver, og flyttet tilbake til en urban tilværelse i Oslo, hvor jeg ble en urban kunstner som var i atelieret hele tiden. |
Noe bildene lot seg prege av, ifølge Brohjem selv. I dag er det vidsynet, den omsluttende himmelen som vektes i maleriene. |
Landskap og håndverk |
– Som ung har man null respekt for det som er gjort tidligere, konstaterer Brohjem, som forteller at senere har han følt en dragning mot å studere de gamle mesterne. Lære seg håndverket. |
![]() |
Landskap: Landskapsmalerier krever mye, og Geir Brohjem mener det er en god arena å møte publikum på. Han har sjelden mennesker med i maleriene sine. Foto: May-Britt Bjørlo Henriksen |
– Jeg synes mange i dag driver med effektmakeri, og jeg følte at jeg på et tidspunkt kanskje også var på veg mot det, men jeg bruker ikke så brede koster lengre. I dag synes jeg ikke det er så gøy å male. Det er noe med motstanden. |
Forholdet til maleriet endres og utvikles. Brohjem sier han har sett så mye navlebeskuende kunst. Noen ganger må man stille spørsmålet om det er så dypt og viktig? |
– Jeg har i hvertfall ikke lyst til å dele navlelo med alle, og jeg må heller ikke provosere for å provosere. |
I dag synes Brohjem at landskap er en fin arena å møte publikum i. Han har aldri med mennesker i maleriene sin. |
– Jeg er glad i opplevelsen av det store, det uberørte. Det gjør at jeg må jobbe med materien. Det er om å gjøre å ikke la seg stoppe av at man ikke kan, som læreren på folkehøgskolen i Ørsta brukte å si. |
Fakta |
Brohjem har sin utdannelse fra Birmingham institute of Art and Design (BIAD) Bachelor of Art, Oslo Tegne & Male skole. Utsmykninger: Børstad ungdomsskole, Hamar og Lunden skole, Hamar ble utsmykket i samarbeid med samboeren Mona Skjønhaug. Hamar rådhus (kantine), Norsk Tipping, Sparebanken Hedmark, Hamar Kommune. Prosjekt: Bragernes kirke, Drammen. Musikk med kunstrefleksjon «Kunst rett vest». Medlem og styremedlem av Bildende Kunstnere Hedmark, Norske billedkunstnere. Sitter i styret for Østlandsutstillingen. |